• پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 912-2490-5
  • منبع خبر : ----

/اختصاصی ایسنا/

کارشناس آموزش خانواده:
رسانه ها می توانند رفتارهای ناهمنوا را برای خانواده ها همنوا جلوه دهند

کارشناس آموزش خانواده گفت: امروزه رسانه هایی مانند تلویزیون و شبکه های ماهواره ای بیگانه و اینترنت به دلیل استفاده توام از حواس بینایی و شنوایی می توانند با برنامه های کارشناسی و با اهداف از پیش تعیین شده، ضد ارزشها را ارزش، یا رفتار های همنوا ی اجتماعی را برای شهروندان و به خصوص خانواده ها، ناهمنوا جلوه دهند.

حمیدرضا ترکمندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کردستان، اظهار داشت: هر تغییر یا تحولی در نگرش تربیتی و سبک زندگی خانواده، که بسیار متاثر از رسانه است، می تواند بر زندگی اجتماعی سایر اعضای جامعه با وجود دارا شدن ویژگی عمومیت، تاثیرات شگرفی بگذارد.

وی بیان کرد: خانواده به عنوان مهمترین و اساسی ترین گروه اجتماعی جامعه، نقش ویژه ای در آموزش و تربیت اعضاء و نهادینه کردن ارزشهای اجتماعی دارد.

ترکمندی تصریح کرد: ارزش را می توان یک هدف اجتماعی که دست یافتن به آن مطلوب است، تعریف کرد و از مقیاس هایی که از طرف جامعه به عنوان ملاک ارزیابی افکار، هدفها و اعمال افراد یا گروهها پذیرفته شده اند و اساس و طرد پاداشها و کیفر ها می باشند، به عنوان ارزشهای اجتماعی یادکرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: ارزشهایی چون موفقیت فرزندان در تحصیل، ازدواج، انتخاب شغل مناسب، سعادت، سازگاری و رضایت همسران، صداقت و درستکاری، مراقبت از والدین در دوران کهنسالی یا بیماری، انجام امور خیر خواهانه، نوع دوستی، گرایشات معنوی، مصون ماندن از آسیب های اجتماعی، قناعت و پرهیز از اسراف و غیره، ارزشها و اهداف مطلوب خانواده ها می باشند.

وی با اشاره به تاثیر عمیق رسانه ها بر کارکردهای خانواده در بروز ناهنجاریهای جامعه گفت: گرفتار شدن به آسیب های اجتماعی چون اعتیاد، طلاق، انواع بزه کاری، نادیده گرفتن حقوق همنوعان، هنجار شکنی اجتماعی و دینی و عواملی از این قبیل موجب اختلال در خانواده ها می شود.

وی تصریح کرد: در کشورهای شرقی (به خصوص در ایران) احترام به سالمندان و روحیه جمع گرایی و کمک به همنوعان و حفظ حرمت خانواده و پایبندی به اصول و ارزشهای آن، به عنوان ارزشهای مورد توجه  خانواده، در طی دوران کودکی و نوجوانی آموزش داده می شود و یا حداقل، اعضای جامعه بر اساس یادگیری مشاهده ای، عملا و غیر مستقیم آن را فرا گرفته یا به آن توجه دارند.

ترکمندی بیان کرد: فرهنگ های غربی با استفاده از رسانه ها، سعی در ترویج ارزشهای مادی گرا، فرد گرایی افراطی، انباشت سرمایه به هر طریق ممکن، تضعیف جایگاه والدین و خانواده، تضعیف معنویات و ارزشهای اخلاقی و آداب و رسومی چون ازدواج در خارج از قواعد، تجمل گرایی و غیره می کند، که در جای خود، تاثیر گذاری بسیار بیشتری از تعلیم و تربیت رسمی کشورها خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در این شرایط  رسانه های رسمی در کشورهای آماج، نقش تعیین کننده ای در افزایش آگاهی خانواده ها و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اخلاقی و ارزشی دارد.

کارشناس آموزش خانواده با اشاره به اینکه خطرات بسیاری توسط رسانه های بیگانه، همسران، فرزندان و محیط خانواده را تهدید می کند، گفت: متاسفانه این خطرات به علت عدم آگاهی کافی به عنوان ارزش جلوه داده شده اند.

 وی تصریح کرد: در این راستا به عنوان مثال می توان به تجمل گرایی، اسراف، خیانت، عدم پایبندی به ارزشهای اخلاقی و اجتماعی، حذف معنویات از خانواده و غیره اشاره کرد.

ترکمندی با اشاره به اینکه ارزشهای مطلوب خانواده، به طور عمد توسط رسانه های بیگانه یا به علت غفلت دست اندرکاران و کمبود برنامه ها و مطالب موثر و به روز رسانه های داخلی، دستخوش تغییرات نامطلوب قرار گیرد، افزود: فرایند تحول اجتماعی به سوی ضعف و سستی بنیان اساسی ترین رکن نظام اجتماعی و متعاقبا نظام اقتصادی و سیاسی پیش خواهد رفت و زوال ارزشهای هنجاری خانواده به معنی زمینه سازی زوال اجتماعی و افزایش غافلگیر کننده آسیب های اجتماعی در یک ملت خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: در این میان باید رسانه های رسمی با بهره گیری از نظرات کارشناسان مختلف ضمن آگاهی بخشی به خانواده ها، به آسیب شناسی شفاف برخی اقدامات و نگرش های رایج میان خانواده ها پرداخته و از سوی دیگر برنامه ها و مطالبی را تهیه، پخش و منتشر کند، که به صورت غیر مستقیم ارزشهای مشترک اجتماعی و دینی و رفتارهای همنوای پذیرفته شده، میان خانواده ها تقویت شود.


انتهای پیام
ارسال خبر به دوستان
* گیرنده(ها):
آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: