• دوشنبه ۸ خرداد ماه، ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 913-4190-5
  • منبع خبر : ----

مدرس آموزش خانواده:

جستجوهای اینترنتی انتقال مفاهیم دینی به کودکان را خنثی می کند

کارشناس مسایل اجتماعی گفت: جستجوهای اینترنتی می تواند تلاش اثر بخش اولیای آموزشی برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان را خنثی کند.

 حمید رضا ترکمندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، اظهار داشت: تبلیغ برای رواج خرافات در جامعه به قصد سود مالی مانند فروش مهره مار، فروش گردنبند ماه تولد، تی شرت سال، ادکلن معجزه کننده در جذب دیگران، سی دی فیلم و کارتن، دی وی دی های بازی های خشن و نامناسب،  سی دی فال، پیشگویی آینده، ادکلن هایی که با عناوین غیر اخلاقی توصیف شده اند، مواد آرایشی و بهداشتی با عباراتی که ترغیب کننده روابط دوجنس است و غیره، به گرایش های دینی کودکان لطمه وارد می سازد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از اینترنت توسط کودکان و نوجوانان، کاربردها و کارکردهای مثبت و منفی دارد، افزود: متاسفانه هنوز فرهنگ تبلیغ و فروش، مطابق ارزشهای انسانی و موازین دینی، بر خیلی از سایتهای اینترنتی تبلیغ و فروش داخلی، حاکم نشده است.

وی بیان کرد: چون میلیاردها صفحه و میلیونها سایت و وبلاگ در شبکه اینترنت قرار دارند، اکثر کاربران داخلی با استفاده از موتورهای جستجو به سایتها هدایت می شوند، اما سود جویی به هر طریق ممکن، در نتایج غیر مرتبط با موضوع و یافته موتورهای جستجو قابل مشاهده است.

ترکمندی بیان کرد: برخی از معلمان دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بدون مطالعه در مورد آسیب های جستجوی اینترنتی، به دانش آموزان اصرار می کنند،  که  به عنوان پروژه، مقاله، تحقیق، گزارش و غیره در رابطه با یک موضوع  مرتبط با درس، به اینترنت وصل شده و  چند صفحه ای را برای تحویل به معلم به مدرسه برده و برای آن نمره ای منظور می کنند.

وی با اشاره به کم ارزش بودن این کار عملی برای دانش آموزان گفت: بارها این نمونه تحقیقات مشاهده شده که  والدین صرفا" یک پرینت ساده و بدون کوچکترین تغییر یا حتی یکبار روخوانی توسط دانش آموز از آنچه که قصد معلم نبوده، را گرفته اند و با  قرار دادن در شیرازه و جلد رنگی برای گرفتن نمره تحویل معلم می دهند.

این کارشناس ارشد علوم رفتاری اظهار داشت: دانش آموزانی که به هر دلیل دارای کامپیوتر متصل به شبکه اینترنت در منزل نیستند، مجبورند والدین خود را تحت فشار گذاشته که از کامپیوتر اقوام یا کافی نت ها استفاده کرده و تکلیف اجباری فرزند را انجام دهند.

وی تصریح کرد: هزینه جستجو و پرینت هرصفحه از کافی نت هم، از 300 تا 800 تومان متغیر بوده است، نکته مهم اینجاست که دانش آموز یا والدین وی، حتی صفحه مانیتور  رایانه کافی نت را هم نمی بینند و این کار را متصدی کافی نت انجام می دهد.

ترکمندی تصریح کرد: برای تمام معلمان واضح است، که این مقاله به هیچ عنوان ارزش کار تحقیقی ندارد و همچنین در برگه های پرینت گرفته  نیز  مشاهده شده که حتی لوگو و بنر وبلاگ یا سایت موردنظر نیز برداشته نشده و حتی تبلیغ کنار صفحات در مورد فروش محصولات آرایشی، بهداشتی و یا لینکهای بیشتر هم، حذف نشده است و جای سئوال دارد که چرا برخی معلمان مدارس این مطالب را به عنوان تحقیق از دانش آموز دریافت کرده و حتی نمره ای بدان اختصاص داده اند؟

ترکمندی در مورد اهمیت نظارت والدین بر استفاده از اینترنت توسط کودکان و نوجوانان بیان کرد: از موارد فوق، مشکل زا تر این است، که در این حال والدین خود را دارای مجوز معلم برای اتصال به اینترنت می دانند و دانش آموز در منزل شخصا" و بدون نظارت والدین قصد جستجو با استفاده از موتور ها را داشته باشد، تا چند صفحه مطلب را در کامپیوتر خود کپی کند و مجددا" به کافی نت برده تا برایش پرینت بگیرند.

وی ادامه داد:معمولا" سایتهای فروش ایرانی عنان اختیار را با فریبکاری از کاربران گرفته و با درج عبارات مختلف، قصد سودجویی دارند، لینک های فریبنده در برخی وبلاگهایی که به ویژه توسط گردانندگان سایتهای فروش، معمولا" با مقاصد مادی ساخته می شود، مشکلات و خطراتی را مخصوصا" برای خانواده ها که دارای فرزندان دوره های ابتدایی تا دبیرستان می باشند، به وجود آورده است.

وی بیان کرد: در این رابطه اغلب، هشدار کارشناسان و اولیای آموزشی نیز به گوش می رسد که، مراقب استفاده کودکان و نوجوانان خود از اینترنت باشید.

ترکمندی گفت: در خیلی از موارد، 10 یافته اول فارسی موتور جستجو هیچ ربطی با عنوان جستجو شده ندارد و  در صورت کلیک روی آنها  معمولا" به سایتهایی هدایت می شوند،که برای فروش  برخی اجناس کم ارزش ساخته شده اند و پس از مدتی جستجو، دانش آموز خسته شده و به نتیجه نمی رسد.

وی افزود: در مقابل، با عبارات نامناسب یا تبلیغ برای رواج خرافات در جامعه به قصد سود مالی مانند فروش مهره مار، فروش گردنبند ماه تولد، تی شرت سال، ادکلن معجزه کننده در جذب دیگران، سی دی فیلم و کارتن، دی وی دی های بازی های خشن و نامناسب،  سی دی فال، پیشگویی آینده، ادکلن هایی که با عناوین غیر اخلاقی توصیف شده اند، مواد آرایشی و بهداشتی با عباراتی که ترغیب کننده روابط دو جنس است و غیره روبرو می شوند.

این مدرس آموزش خانواده در مورد تاثیر مشاهده برخی تصاویر و لینک های نامناسب در تحریک غرایز کودکان و نوجوانان با مساعدت از احساس پنهان بودن در فضای مجازی گفت: مطلب بسیار مهم اینکه، در برخی وبلاگها برای جلب نظر بازدیدکننده و هدایت وی به سایتهای مورد نظر خود، از برخی تصاویر نامناسب و لینک های غیر اخلاقی هم استفاده می شود، ولی با هر کلیک و با پاس دادن به وبلاگهای جلوتر  از " نامناسب بودن " لینکها و محتوا، کاسته شده، تا در نزدیکی سایت مقصد، موجبات مشکوک شدن مسئولین و افراد مختلف را  نیز بر طرف کنند.

وی اظهار داشت: مشاهده شده که حتی اقدام به افتتاح  چند وبلاگ پی در پی کرده و درجه غیر اخلاقی بودن از وبلاگ اول به وبلاگ آخر را به تدریج کم کرده تا در کلیک های بعدی که به سایت مورد نظر خود ( معمولا با مقاصد مادی)، می رسند، خبری از لینک و محتوای نامناسب و غیر اخلاقی مشاهده نشود، درحالیکه در اولین اقدام مثلا"برای یک موضوع درسی یا نمونه سئوالات درسی، جستجو شده بود.

ترکمندی تصریح کرد: این موضوع مدیریت زمان و استفاده بهینه از اوقات اتصال به اینترنت را از کودکان و نوجوانان کنجکاو خواهد گرفت و موجب بطالت و بی هدفی آنان خواهد شد، چه بسا بعد از خروج از دنیای مجازی، مقاصد دیگری را پس از تحریک ابتدایی، دنبال کند.

وی بیان کرد: بنابراین به معلمان دوره ابتدایی و راهنمایی (خصوصا ابتدایی دختران) توصیه می شود، به دلیل آسیب زا بودن جستجوهای اینترنتی، و یا حداقل بی هدف و بی نتیجه بودن خیلی از آنها، حتی الامکان از روشهای دیگر ترغیب دانش آموزان به تحقیق استفاده کنند.

وی گفت: به عنوان مثال برای علاقمند کردن دانش آموز به مطالعه، از بریده جراید شامل تصاویر، آوردن یک کتاب مرتبط با موضوع درسی، مطالعه مجلات مخصوص کودکان، مصاحبه و تهیه گزارش یا پرس و جو از والدین و بزرگترها و غیره استفاده شود.

 

ترکمندی ابراز داشت: استفاده از اینترنت به دلیل کارکردهای مطلوب، گریز ناپذیر است و هر روزه در سراسر دنیا بر کاربران کودک و نوجوان آن و مدارس متصل به شبکه افزوده می شود و چنانچه با آموزش، راهنمایی و نظارت والدین و معلمان انجام شود، از آسیب های آن کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که به ویژه فضای اینترنت با فریب موتور های جستجو توسط مدیران برخی سایتهای سود جو، نامناسب است و گاهی اوقات تصاویر و تراکهای غیر اخلاقی، مطالب و عکس های ترسناک، نوشته هایی با قصدحمله به ارزشهای دینی و اجتماعی، برای کودکان قابل مشاهده می باشد.

این کارشناس مسایل اجتماعی خاطرنشان کرد: نوع و میزان آسیب ها، بسیار بیشتر از منافع  استفاده از این روش توسط دانش آموزان دوره ابتدایی با ترغیب  معلمان می باشد، به علاوه اینکه تمام این ترغیب ها، معمولا" به کپی کردن مطلب و پرینت منجر خواهد شد و جز اتلاف وقت و هزینه برای خانواده ها و مشغول کردن ذهن کودک به آنچه که دیده و یا زمینه سازی برای انحرافات، فایده مشخصی نخواهد داشت.

وی در پایان یادآور شد: مسئولان باید مرتبط در امر نظارت بر سایتهای اینترنتی، برای مقابله با فریبکاری و اتلاف وقت و هزینه کاربران به ویژه کودکان و نوجوانان، تدابیری بیاندیشند. 


انتهای پیام
ارسال خبر به دوستان
* گیرنده(ها):
آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: