• سه شنبه ۱۰ مرداد ماه، ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۱
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 915-4590-5
  • منبع خبر : ----

بر آشفتگی مدیران در مقابل نقد، مغایر فریضه امر به معروف است

  جبهه گیری و دلیل تراشی مدیران در برابر نقد خیرخواهانه و محصور شدن در گرداب تملق و تمجید، به فرایند نظارت و بازخورد گیری آسیب می رساند.   

کارشناس ارشد مسایل اجتماعی گفت: از عوامل موفقیت و اثر بخشی مدیران سازمان ها، نقد پذیری مدیر، توجه ویژه به منابع انسانی و آموزش مداوم آنهاست تا افزایش ناخواسته آفت های سازمانی موجب تضعیف روحیه کارکنان و تغییر اقلیم سازمانی نشود.

حمیدرضا ترکمندی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کردستان، به برخی آفت های رایج در سازمان ها اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش غیبت و بدگویی، عصبانیت کارکنان در برابر ارباب رجوع، تملق و تمجید مبالغه آمیز، افزایش دسته جات متعارض، همچشمی در عدم انجام کار، شماتت و غیره علائمی هستند، که مدیران باید سریعاً برای ریشه یابی و ارائه راهکارهای رفع آن اقدام کنند و گرنه کارایی سازمان با مشکل مواجه خواهد شد.

وی به اهمیت بهره گیری مدیران سازمان ها از مشاوران مجرب اشاره کرد و افزود: متاسفانه اکثر مدیران ادارات بر اساس یک نگرش ناصحیح از نظرات مشاوران مدیریتی برای بهبود عملکرد یا رفع نقاط ضعف موجود مربوط به منابع سازمان استفاده نمی کنند و این کار را نوعی عیب و نقطه ضعف برای خود تلقی کرده در حالیکه نتایج خوبی در راستای افزایش میزان رضایت شغلی کارکنان، تقویت روحیه و بهبود روابط انسانی از این مشاوره کسب خواهد شد.

کارشناس ارشد مسایل اجتماعی، به لزوم آموزش مداوم مدیران و به روز رسانی اطلاعات آنان اشاره کرد و گفت: به دلیل حجم بالای کار و وظایف و همچنین کمبود وقت، معمولاً امکان مطالعه منظم مدیران و اطلاع از آخرین یافته های علمی مربوط به اداره سازمان، شیوه های افزایش انگیزه و رضایت شغلی و غیره وجود ندارد، بنابراین باید برای آنان در طی سال به صورت منظم در هر شهرستان و استان دوره های آموزش ضمن خدمت الزامی با اعطای امتیاز مربوطه، تشکیل شود.

 ترکمندی به دو ضعف دیگر مدیریت رایج سازمان ها اشاره کرد و گفت: بر آشفتگی مدیران از نقد خیرخواهانه و عدم بازخورد گیری سیستماتیک در راستای تعیین کارایی اقدامات در اثر غرق شدن در گرداب تملق و تمجید باعث می شود، برای جبران آثار اشکالات موجود هزینه های زیادی صرف شود و بعلاوه در افزایش اعتراض و نارضایتی از مدیر دستگاه نیز، سهم بسزایی دارد.

وی افزود: برگزاری دوره های آموزشی حضوری برای کارکنان با ارائه گواهی، بهره گیری از مشاوران مجرب، تمرین مهارت نقد پذیری، آشنایی با انواع جو سازمانی، عدم اتکای صرف به پاداش های اقتصادی، توجه ویژه به روابط انسانی و قدر شناسی از جمله عوامل تسهیل کننده موفقیت مدیریت و سازمان می باشد.

نقش مدیران ارشد استان ها در ترویج نقد پذیری مسئولان مهم است

 این مدرس دوره های آموزش ضمن خدمت منابع انسانی، نقش مدیران ارشد استان ها در ترویج نقد پذیری مسئولان را مهم دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب که فرمودند، "براى شنيدن نقد، سينه‏ گشاده و روى باز و گوش شنوا داشته باشيد،"  هيچ ضرر نمي كنيد از اين كه از شما انتقاد كنند.

ترکمندی در پایان یادآور شد: تشویق و تقویت رفتار نقد پذیری برخی مدیران ادارات و دستگاه ها توسط  مسئولان ارشد استانی، در تغییر نگرش سایر مسئولان تاثیر مطلوبی دارد و در ترویج فریضه امر به معروف در جامعه اسلامی نیز موثر است.


انتهای پیام
ارسال خبر به دوستان
* گیرنده(ها):
آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: