• یکشنبه ۱۵ مرداد ماه، ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 915-6590-5
  • منبع خبر : ----

کارشناس مسایل اجتماعی:

خبرنگاران نقش مهمی در افزایش اثربخشی مدیران و کارایی سازمانها دارند

یک کارشناس مسایل اجتماعی گفت: یکی از علل عدم توجه برخی از مدیران به پتانسیل اثر بخش خبرنگاران، تصورات قالبی و پیشداوری نسبت به وظایف آنان است.

حمیدرضا ترکمندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کردستان، گفت: در بسیاری از موارد، احتیاط های بیش از اندازه و پیشداوری ها، مانع ارتباط مطلوب برخی از مدیران با خبرنگاران فعال می شود و در اثر این عدم همکاری، اطلاع رسانی و انتشار اخبار مستند برای پیشگیری از پخش شایعات در جامعه، به خوبی انجام نمی شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل پخش شایعات مختلف در جامعه، کمبود اخبار  و گزارشهای موثق است که در زمان مناسب می بایست منتشر می شد، گفت: امروزه با افزایش رسانه ها و وسایل ارتباطی جدید، در زمان کمتری می توان نسبت به خنثی سازی برخی شایعات و اخبار کذب در مقابل برنامه ها و طرح های سازمان ها و مدیران اقدام کرد، که در این میان به نقش مهم خبرنگاران رسمی، کمتر توجه شده است.

ترکمندی افزود: چنانچه مدیران سازمانها، مردم و خبرنگاران را محرم دانسته و واقعیات و مسائل جاری و موضوعات غیر طبقه بندی شده را منعکس کنند، به تدریج و با افزایش اطمینان عمومی مردم نسبت به مسئولان، انگیزه شایعه پراکنی یا شیطنت های احتمالی بر علیه مدیران، کاهش خواهد یافت و مسلّما پاسخگویی و اطلاع رسانی مسئولان به مردم، معقولانه تر از تکذیب شایعات پس از انتشار آن است.

این کارشناس ارشد مدیریت با بیان این نکته که تصورات قالبی به عنوان جزء شناختی نگرش نسبت به یک گروه اجتماعی است، گفت: برخی از مدیران تصور می کنند فعالیت گروه خبرنگاران در تقابل با برنامه ها و اهداف سازمانها است و یا اینکه خبرنگاران فقط بر نقاط ضعف سازمان و مدیریت آن متمرکز می شوند، در حالیکه  تجربه نشان داده این گروه فعال، کارکردهای مثبتی در ایجاد زمینه روانی و فرهنگ سازی برای ترویج هنجارها و ارتقای روحیه خدمتگزاری و امید به آینده در سطوح مختلف جامعه را داشته اند.

وی با اشاره به اینکه پیشداوری ها جزء عاطفی نگرش است، گفت: در پاره ای موارد، احساسات منفی مدیران نسبت به خبرنگاران، مانع همکاری مطلوب خود و کارکنان زیر مجموعه می شود و با وجود  اقدامات و کارهای زیر بنایی و اثر بخش، مردم و مافوقان از کارایی مدیریت یا سازمان مطلع نشده و حتی ممکن است توسط مردم یا مافوقان به کم کاری و ضعف عملکرد، متهم شوند، در حالیکه با اطلاع رسانی صحیح و استفاده از توان خبرنگاران امکان پیشگیری از موانع غیر واقعی و ضعف روحیه میسر بوده و در تقویت خود باوری و انگیزه مدیران و کارمندان نیز موثر است.

ترکمندی با ذکر تجارب قبلی از ارزیابی های عمومی مردم نسبت به کارکنان و مدیران ادامه داد: مدیرانی که از خبرنگاران خبرگزاری ها و رسانه ها برای انعکاس فعالیتهای سازمان استفاده مطلوب داشته اند، علاوه بر بازخوردگیری بیشتر برای رفع کاستی های احتمالی، مقبولیت عمومی چشمگیری داشته و حتی در ترویج امر به معروف در راستای خدمتگزاری سایرین به مردم، قدم برداشته اند.

وی به مدیران ارشد پیشنهاد داد با برنامه ریزی و ابلاغ به مدیران سطوح پایین تر و خصوصا" روابط عمومی ادارات و دستگاهها، فرهنگ استفاده حداکثری از توان خبرنگاران برای افزایش انعکاس فعالیتها، اخبار و سطح امید مردم به فعالیتهای ارزنده سازمان ها و ادارات را اشاعه دهند و چنانچه کارکنان از اهمیت تاثیر گذاری فعالیت سازمان خود در سطح عمومی جامعه آگاه شوند بر ارتقای رضایت شغلی، روحیه و احساس ارزشمندی کلیه کارکنان آن اداره یا سازمان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

ترکمندی به یک آسیب جدی در حوزه همکاری و ارتباط مدیران با خبرنگاران اشاره کرد و یادآور شد: برخی مدیران تصور می کنند وظایف خبرنگاران صرفاً تایید اقدامات انجام گرفته در سازمان، انعکاس و تایید مطلق مواضع و سخنان مدیر، عدم انعکاس نقاط ضعف احتمالی عملکرد، عدم انعکاس نظر، نگرش یا انتقاد مردم نسبت به طرحها و برنامه ها، انتشار اخبار و سخنان روتین و کلیشه ای مدیران و غیره است، در حالیکه به فرموده رهبر معظم انقلاب، "براى شنيدن نقد، سينه‏ى گشاده و روى باز و گوش شنوا داشته باشيد هيچ ضرر نميكنيد از اينكه از شما انتقاد كنند."، باید به کارکرد بازخورد گیری و رفع اشکالات احتمالی در راستای افزایش تحرک مدیران و کاهش خطاها نیز توجه شود که انجام کارکرد نقد توسط خبرنگاران، جلوه ای از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.


انتهای پیام
ارسال خبر به دوستان
* گیرنده(ها):
آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: