• سه شنبه ۹ آبان ماه، ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 968-2790-5
  • خبرنگار : 68017
  • منبع خبر : گزارش

شمار زیاد تاکسی‌های سنندج زبان گویای بیداد بیکاری در این شهر

تعداد زیاد تاکسی‌های سنندج و همچنین مسافربرهای شخصی گویای بیداد بیکاری در این شهر و گرایش افراد به رانندگی تاکسی و مسافرکشی از فرط بیکاری است.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، شهرستان سنندج بر اساس آخرین سرشماری با 500 هزار نفر، پر جمعیت ترین شهر استان کردستان است که با مسائل عدیده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... روبرو است که بیکاری را شاید بتوان عمده ترین مشکلات آن دانست.

یکی از مسائلی که این روزها در این شهر بسیار نمایان است و نظر شهروندان را جلب می‌کند، تعداد زیاد تاکسی های موجود در شهر و صف های بلند تاکسی های بدون مسافر در ایستگاه های تاکسی است که نشان دهنده گرایش مردم به این شغل از فرط بیکاری است.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری سنندج در حال حاضر سه هزار و 179 تاکسی در این شهر 500 هزار نفری فعالیت دارند که تعداد زیادی از آنها مازاد بر نیاز هستند.

اولین مسئله‌ای که با دیدن این منظر به اذهان خطور می‌کند، درصد بالای بیکاری است که موجب گرایش مردم و بویژه جوانان فارغ التحصیل مقاطع مختلف لیسانس و فوق لیسانس و گاه بالاتر به خرید تاکسی علیرغم داشتن اقساط سنگین و شرایط نامناسب واگذاری تاکسی است.

با توجه به جمعیت جوان شهر سنندج و بیکاری فارغ التحصیلان، شاید اولین چیزی که برای رفع بیکاری به سراغ آن می‌روند، خرید تاکسی و ایجاد شغل از این طریق است اما در واقع آنچه مشاهده می‌شود، نارضایتی رانندگان تاکسی است.

صف‌های بلند تاکسی‌های بدون مسافر در ایستگاه‌ها و مشاجره‌‌های لفظی روزانه رانندگان تاکسی برای سوار کردن مسافر گویای این نارضایتی است که کاهش تردد مردم سنندج با تاکسی و استفاده از خودروهای شخصی و همچنین بی توجهی سازمان تاکسیرانی در واگذاری تاکسی به نسبت جمعیت شهر را می‌توان از جمله دلایل این وضعیت دانست.

همچنین با توجه به اینکه بالاترین نرخ کرایه تاکسی در سنندج 1200 تومان است و 240 آژانس (با احتساب آزانس وانت و پیک موتوری) در سنندج فعالیت دارند، شرایط اقتصادی رانندگان تاکسی را نمی‌توان شرایطی ایده آل و مطلوب دانست.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی سنندج، میانگین رفت و آمد مردم سنندج به وسیله تاکسی 25 درصد است و این وضعیت در شرایطی که تعداد زیادی از تاکسی ها مازاد بر نیاز هستند، موجب انتقاد از سازمان تاکسیرانی در معیار و مبنای واگذاری تاکسی را ایجاد می‌کند اما به راستی اگر تاکسی به این خیل جمعیت واگذار نمی‌شد، این افراد امروز در چه وضعیتی بودند؟

در مجموع بیکاری را باید عمده ترین دلیل برای روی آوردن تحصیل کرده‌ها به این شغل دانست که نه تنها شمار تاکسی‌ها بلکه مسافربرهای شخصی هم بسیار افزایش پیدا کرده است و چه بسا اگر این افراد امکان ایجاد مشاغل دیگری را داشتند، با وجود اطلاع از وضعیت معیشتی سایر رانندگان تاکسی، به سراغ این شغل نمی‌رفتند.

فرسوده بودن 45 درصد ناوگان تاکسیرانی سنندج نیز از دیگر مسائل  مرتبط با وضعیت تاکسی‌های سنندج است که رانندگان تاکسی علت عدم مراجعه برای نوسازی را شرایط نامناسب واگذاری و اقساط سنگین و همچنین روند طولانی دریافت خودرو نو عنوان می‌کنند.

لازم به ذکر است علیرغم اطلاع از اینکه میانگین رفت و آمد مردم سنندج به وسیله تاکسی 25 درصد است و پس از واگذاری 3179 تاکسی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری سنندج اعلام می کند که به دلیل تکمیل ظرفیت به هیچ عنوان تاکسی به افراد واگذار نمی‌شود!

  یادداشت از سرگل آرش

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: